Перейти до основного вмісту

Can Freight Be Included With Inventory Cost?



The cost of a business's inventory goes well beyond just the wholesale cost of goods on the shelves. The business has to get those goods to the shelves in the first place -- and that means paying freight charges. In most cases, the freight charges involved in acquiring inventory can be rolled into the cost of that inventory as reported on the company's balance sheet. 
Freight In
The Internal Revenue Service says a business may include in its inventory cost all the "ordinary and necessary" expenditures of acquiring goods and getting them ready for sale. That specifically includes freight in, or the costs of delivering goods from a supplier to the business. If the company makes products rather than buying them for resale, the freight-in costs of raw materials and parts also can be included in inventory cost. 
Freight Out
Once a business has goods in its possession, it can't include any further freight charges in inventory cost. For example, if a company ships goods among its stores, the costs of doing so can't be included in inventory. Instead, those costs are what accountants call selling, general and administrative expenses. Freight out, or the cost of delivering goods from the business to its customers, is also an SG&A expense. 
Why It Matters 
The accounting treatment of freight costs matters because it affects how much profit the business will show in its financial statements. Expenses reduce profit, and companies do not claim inventory costs as expenses until they actually sell the inventory. Say a company gets a shipment of 100 items, with a total freight charge of $100, or $1 per item. If the company does not include the charge in its inventory cost, then it claims an immediate SG&A expense for $100. That reduces its reported profit by $100. However, if the company does include the freight in its inventory cost, it reports no immediate expenses, so there's no reduction in profit. Then, as it sells the items, it expenses $1 worth of the freight charge for each one sold. If it sold 85 of them, for example, it would expense $85 of the fright charge, reducing profit by $85. The remaining $15 of the charge remains locked up in inventory until those 15 items are sold.
Tax Implications 
An article in "Entrepreneur" magazine points out that small and growing businesses rarely include freight in their inventory costs. Instead, they report the whole freight charge immediately as SG&A to get the maximum reduction in reported profit. This is for tax reasons. While large companies want to report big profits to their shareholders, smaller ones are more concerned with limiting their tax liability. Companies pay taxes based on their profits, so the lower the reported profit, the smaller the tax bite. Keep in mind that, regardless of how its books treats freight charges, the company has already paid the full charge. The issue is when to claim that charge as an expense.

Source: https://bizfluent.com/info-12100504-can-freight-included-inventory-cost.html

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Приклади визначення категорії, до якої належить підприємство (мікро-, мале, середнє, велике) відповідно до критеріїв, наведених у Законі України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні"

Source: https://buhgalter911.com/normativnaya-baza/pisma/minfin/schodo-viznachennya-kategoriyi-1040933.html Щодо визначення категорії підприємства відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (лист Мінфіну від 11.12.2018 р. № б/н)   8415   0   Печатать Обычный шрифт   МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ ІНФОРМАЦІЙНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ Щодо визначення категорії підприємства відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" Частиною другою статті 2 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон) встановлені критерії віднесення підприємств до мікро-, малих, середніх або великих підприємств залежно від балансової вартості активів, чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та середньої кількості працівників. При визначенні категорії, до якої належить підприємство використовуються показники, які на дату склада...

Has the cost of any computer software acquired been treated correctly?

Risk Where a lump sum payment is made for the acquisition of a software licence, it will be accepted for tax purposes that the expenditure is revenue where the useful life of the software is expected to be less than two years. Where the expected useful life of the software is longer the correct tax treatment will depend on the circumstances, as set out in the explanation below. Mitigation Identify all payments for the acquisition of new software licences, and distinguish between regular periodical payments and lump sum payments. For any lump sum payments establish what the useful life of the software is expected to be for the business. For proprietors and partnerships where the expenditure is capitalised and the expected useful life is more than two years, any amortisation is not allowable as a revenue deduction, and a claim should be made for capital allowances. For companies the appropriate tax treatment will depend on the exact nature of the software involved. Effective from 6 ...

Особливості підписання договорів

Source: http://kopotlawyers.com/commentary_id_2.html Строк договору є однією із складових його змісту. Строком є термін дії певного договору. Протягом строку дії договору сторони мають права і повинні виконувати свої обов'язки, які обумовлені предметом того чи іншого договору. Строк дії договору визначається сторонами на їх власний розсуд, за винятком випадків, коли законом передбачено конкретний строк дії того чи іншого виду договорів. Частина 2 ст. 631 Цивільного кодексу України встановлює загальне правило щодо моменту набрання чинності договором, в той же час закон дозволяє сторонам домовитись про те, що умови договору застосовуються й до відносин між ними, які виникли до його укладення. Протягом строку дії договору діє і зобов'язання, взяте на себе сторонами відповідно до умов договору. У випадку, коли сторони виконують свої зобов'язання до закінчення строку, визначеного в договорі, припиняється дія такого договору. Закінчення строку дії договору не звільняє ст...